Szkody w nowym mieszkaniu

Szkody w nowym mieszkaniu

Nowe ale nie idealne

Kupując nowe mieszkanie jego przyszły właściciel nie spodziewa się żadnych wad czy usterek. W końcu budynek dopiero powstał i wydawać by się mogło, że nie ma takiej możliwości, aby było w nim coś nie tak. Tym czasem wady budowlane są główna przyczyną opóźnień w odbiorze mieszkań. Ponadto szkody mogą być wywołane również przez prace wykończeniowe sąsiadów. Co zrobić, kiedy w nowym mieszkaniu widać usterki?

Naprawa wad przed dokonaniem odbioru mieszkania

Jeżeli w trakcie odbioru mieszkania znajdują się w nim widoczne wady, to kupujący ma prawo ubiegać się o poprawienie wad czy usterek. W takim przypadku to deweloper bierze na siebie wszelkie niezbędne prace budowlane. Ponadto musi je wykonać w czasie, jaki jest określony w umowie deweloperskiej – najczęściej jest to okres około 2 tygodni. Naprawa usterek na koszt dewelopera wydaje się być zatem szybkim i wygodnym sposobem. Kupujący musi wiedzieć, żeby podczas odbioru technicznego nieruchomości od razu dokładnie ja obejrzeć i na miejscu zgłosić usterki jakie dostrzegł. Warto jest zabrać ze sobą na takie spotkanie specjalistę, który będzie wiedział, na co dokładnie zwrócić uwagę. Jeżeli przyszły właściciel zauważa jakiekolwiek wady, to po spisaniu ich wszystkich w protokole może zdecydować, czy naprawą zajmie się deweloper czy też sam chce wykonać prace poprawkowe, z tym, że za odpowiednim obniżeniem ceny mieszkania.

Szkody w nowym mieszkaniu

Inną sytuacją są szkody wyrządzone przez sąsiadów, np. podczas wykonywanych u nich prac remontowych. Mamy tutaj do czynienia z tzw. zdarzeniami losowymi, takimi jak np. zalanie sufitu. W takiej sytuacji poszkodowany mieszkaniec budynku powinien wskazać winowajcę – właściciela lub mieszkańców zamieszkujących wyższe kondygnacje. W przypadku, kiedy za spowodowanie szkód odpowiada firma remontowa zatrudniona przez sąsiada, to ona powinna zapłacić za szkody w ramach swojego ubezpieczenia. Wszelkie formalności są załatwiane poprzez ubezpieczycieli, więc dla właściciela zniszczonego lokalu nie powinno to być większe utrudnienie. Warto jest zabezpieczyć się zawczasu na wypadek takich sytuacji, kupując odpowiednie ubezpieczenie. Należy pamiętać o tym, że polisa ubezpieczeniowa powinna być wykupiona już w momencie podpisania aktu notarialnego.

Jeżeli usterki dotyczą przestrzeni wspólnej wszystkich mieszkańców, czyli klatki schodowej czy parkingu, to powinni oni zgłosić się najpierw do zarządcy danej nieruchomości, który jest pośrednikiem między właścicielami mieszkań, a podmiotami odpowiedzialnymi za konkretne przestrzenie budynku i osiedla.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *