Silnik zaburtowy – czym jest i jak wybrać najlepszy?

Silnik zaburtowy – czym jest i jak wybrać najlepszy?

Wybór silnika zaburtowego to kwestia, na którą powinniśmy poświęcić trochę czasu. Można powiedzieć, że wybór odpowiedniej jednostki napędowej jest jedną z najważniejszych kwestii przed wyruszeniem w rejs. Dlaczego? Ponieważ silnik powinien być niezawodny, a także dobrze dopasowany do łodzi, w której się znajdzie. Źle dobrany lub kiepskiej jakości, może zagrażać bezpieczeństwu załogi, która znajdzie się na pokładzie. Z tego względu powinieneś wiedzieć, jak wybrać odpowiednią jednostkę napędową i jakie są jej najważniejsze parametry.

Czym jest silnik zaburtowy?

Silnik zaburtowy to motor, który jest montowany w tylnej części łodzi (na pawęży lub w studzience kokpitowej). To, co wyróżnia tego typu silnik to fakt, że jest on łatwy i szybki w montażu. Z jego zamontowaniem bez problemu poradzi sobie każda osoba, która ma do czynienia z łodziami i choć trochę zna się na tym temacie. Co więcej, silnik zaburtowy jest stosunkowo prosty w obsłudze i nie wymaga specjalistycznej wiedzy do tego, aby go uruchomić. W większości modeli silników zaburtowych stosuje się niemal wyłącznie rozruch ręczny za pomocą specjalnej linki rozrusznika. Jest tak, ponieważ maszyna ta ma zwykle maksymalnie kilka koni mechanicznych. Wadą silników zaburtowych jest oczywiście podatność na kradzieże. Łatwy dla użytkownika montaż wiąże się niestety także z łatwością demontażu przez złodzieja. Aby temu zaradzić stosuje się specjalne zabezpieczania, dostępne w każdym sklepie żeglarskim.

Jak wybrać dobry silnik zaburtowy?

Posiadanie łodzi wielu osobom kojarzy się z luksusem i czymś, na co mogą pozwolić sobie tylko nieliczni. Prawda jest jednak taka, że być może nie staniesz się posiadaczem luksusowego jachtu, ale na łódkę, która jest wyposażona w silnik spalinowy, będziesz mógł już sobie pozwolić. Koszt takiej łódki jest przystępny dla wielu osób i jeśli lubisz spędzać wolny czas na zalewach czy jeziorach, to będzie to rozwiązanie idealne dla Ciebie. Używane jednostki kosztują około rocznej pensji, czyli tyle co przeciętny samochód, którym się na co dzień przemieszczamy. Niewątpliwie koszt utrzymania i opłaty za posiadanie łodzi są dużo niższe niż w przypadku auta.

Należy pamiętać, że komfort pływania łodzią zależy w dużej mierze właśnie od wyboru jednostki napędowej. Jest to rzecz, na której nie należy za bardzo oszczędzać i warto zainwestować w sprawdzony silnik o dobrych parametrach. Silnik zaburtowy powinien być dopasowany do wielkości łodzi oraz do terenów, na których będzie używany.

Podczas zakupów sprawdź: moc silnika, długość kolumny, rodzaj rozruchu oraz rodzaj śrub napędowych. Sprzedaż silników zaburtowych jest dobrze rozwinięta w firmie Mazuria. Dlatego nie powinieneś mieć większych problemów ze znalezieniem odpowiedniej jednostki spalinowej Jeśli masz problem z doborem odpowiedniego silnika, to możesz skorzystać z pomocy pracownika sklepu. Doświadczeni sprzedawcy, którzy na co dzień są miłośnikami sportów motorowodnych z pewnością chętnie pomogą wyborze silnika. Tylko praktycy i pasjonaci potrafią doradzić swojemu klientowi, jaki silnik zaburtowy będzie najlepszy do jego łodzi i jaką jednostkę wybrać.

Spośród dostępnych na rynku modeli silników najczęściej wybierane przez klientów są produkty japońskie. W ostatnim czasie coraz lepsze opinie zbierają chińskie silniki zaburtowe. Jednak pozytywne opinie posiadają tylko jednostki o mocy do 25 KM. Jest to wystarczająca moc dla żaglówki, łodzi wędkarskiej i housebota. Natomiast do motorówek potrzeba mocniejszych silników zaburtowych o mocy powyżej 100 KM.

Zanim dokonasz zakupy silnika zaburtowego, sprawdź czy na Twoim akwenie nie ma zakazu poruszania się na silnikach spalinowych. Bardzo dużo gmin wprowadza zakaz poruszania się po jeziorach na silnikach spalinowych. Pozostanie wówczas wybór elektrycznego silnika zaburtowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.